Graphic novel: Eerste Schooldag
Het interactieve narratieve prototype Eerste Schooldag is
tot stand gekomen met de samenwerking tussen Aiko en
mij, Anissa, tijdens de minor: Interactive Narrative Design. Vanu
it eigen ervaringen hebben we beide interesse in dyslexie. Het product wat wij hebben ontwikkeld hebben, is een interactieve graphic novel, met elementen van gamificatie, waarin de speler bepaalde keuzes kan maken.
Het gevoel wat dit product tot stand brengt, is hoe het is om dyslexie te hebben. Voor mensen/kinderen die te kampen hebben met dyslexie of een vergelijkbare ‘stoornissen’ zal deze game voor erkenning en acceptatie zorgen. Er komt namelijk veel meer bij kijken dan alleen lezen en schrijven. Een aspect wat Aiko en ik heel erg belangrijk vinden en missen in onze samenleving.


Illustratie, storytelling and game design

Project
Eerste Schooldag Via Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Minor: Interactive Narrative Design

Team
Aiko Graven

Tools
Procreate and Adobe XD.
Uit het graphic novel genomen schermen.
User Interface design en bijhorende karakters door Aiko Graven
Communicatievraagstuk
Het probleem wat wij wilden aanpakken is dat er vaak alleen aan lezen en schrijven gedacht wordt bij dyslexie. Een gevolg van deze onwetendheid is het ontstaan van schaamte en stress bij het niet juist kunnen uitvoeren van dagelijkse taken. Na de eerste playtests die wij met onze prototypes doorlopen hebben, kregen hier bevestiging op. Veel van onze peers zeiden dat zij niet wisten wat er allemaal bij komt kijken als je dyslexie hebt.
Om meer bewustzijn te creëren en dyslectici beter om te laten gaan met dyslexie, hebben Aiko en ik het volgende interactive graphic novel ontworpen. Dit product heeft gemificatie elementen om het stressgevoel van een dyslectici te ervaren. Wanneer je de game speelt, bekijk je een eerste schooldag door de ogen van een dyslectici.  
Uit het graphic novel genomen scherm.
User Interface design en bijhorende karakters door Aiko Graven
Symboliek
De eerste schooldag staat symbool voor een grotere tijdlijn: het leven van iemand met dyslexie. Wat met deze game als cyclus doorlopen kan worden, als symbool van het ontwikkelen van stress/schaamte bij dagelijkse dingen niet foutloos volbracht kunnen worden.
Protoype in Adobe XD
Flowchart
Ontwerp
De keuze voor illustratie was snel gemaakt, een dyslect wilt tenslotte niet te veel lezen. Met de door Aiko opgezette illustratiestijl heb ik onderstaande beelden gemaakt. De overige illustraties te zien in het prototype zijn gemaakt door Aiko.
Illustraties en copywriting
The 5E experience design model
Aan de hand van het model: The 5E Experience Design Model, hebben wij een aantal design keuzes gemaakt. Aan het begin van het spel, na de tutorial, geven wij een aanzet op het te behalen gevoel. Door de tekst in de brief krijgt de speler al zijn of haar eerste gevoelens van stress. Dit is relevant voor het te behalen resultaat.
Door de overgang op illustraties weet de speler dat hij zich vanaf dat moment in een andere wereld begeeft, entry.
In het verhaal zitten verschillende momenten waarbij wij de speler extra alert maken. En onverwachte twist en de stressmeter. Hiernaast heeft de speler verschillende keuzes te maken die invloed hebben op de uitkomst (engagement).
Om ons doel, kennis over dyslexie, te verbreden bij de spelers hebben wij het notitieboekje in het spel gebracht. Het notitieboekje verschijnt rond het midden van de tijdlijn en zal als naslag op het einde nog helemaal na te lezen zijn (extension). 
Speel het spel!
Beleef je eerste schooldag opnieuw, aan de hand van onderstaande graphic novel met een vleugje gamification.